Zakelijk verkopen op bol.com? Pas op!

Als webwinkel zoek je naar nieuwe verkoopkanalen. Zo kun je omzet behalen uit de natuurlijke resultaten van Google, de gesponsorde resultaten (Adwords), affiliates, nieuwsbrieven, Facebook en native advertising om er een paar te noemen. Verkoop je een fysiek product? Dan kun je deze producten ook verkopen via bol.com. Bol.com heeft z’n platform jaren geleden al geopend voor wederverkopers. Via zakelijkverkopen.bol.com kun je jouw volledige assortiment op bol.com krijgen. Klinkt leuk zo’n extra verkoopkanaal maar na wat testwerk blijken er heel wat addertjes onder het gras te zitten. In veel gevallen blijken verkopers na een aantal maanden weer af te haken. De voordelen wegen simpelweg niet op tegen de nadelen.

Laten we eens kijken naar het zakelijk verkopen via bol.com:

Toevoegen assortiment

Een assortiment toevoegen aan bol.com is eenvoudig. Bol.com werkt met EAN codes, voer de code in en veel producten staan al direct klaar. Staan ze er nog niet in? Dan dien jij alle productinformatie toe te voegen. Slim van bol.com, iemand anders zorgt op deze manier voor hun content. En helemaal gratis. Het toevoegen gebeurt veelal handmatig en kan arbeidsintensief zijn. Zeker als een product dus nog niet bij bol.com bekend is.

Prijs

Nadat je een product hebt toegevoegd toont bol.com de prijsstelling van andere verkopers. Ben je te duur dan wordt dit gemeld. Vaak krijg je suggesties over je prijsstelling. En hier komt een ander groot nadeel tevoorschijn. Bol.com dwingt je tot lage prijzen. Een hoge prijs komt onderaan te staan of wordt helemaal niet getoond. Dit is logisch. Maar wat minder logisch is is dat bol.com wil dat jij prijzen hanteert inclusief verzendkosten. Dit terwijl bol.com het eigen assortiment (alles onder de 20 euro) zonder verzendkosten toont. Je bent dus al snel duurder dan bol.com, maar jouw prijs is inclusief verzendkosten en die van bol.com niet…

Bemiddelingsbijdrage

Natuurlijk moet bol.com betaald worden. Maar een bemiddelingsbijdrage van 20% voor een bepaald product is te gortig. Zeker met de eisen van bol.com om ook nog lage prijzen te hanteren en verzendkosten bij de prijs te betrekken. Je betaalt trouwens ook bemiddelingsbijdrage over de verzendkosten!

Retouren

Verkopers op bol.com krijgen meer retouren via bol.com klanten dan ze krijgen via de eigen (core) webwinkel. Waarom is niet 100% duidelijk, wel zien we dat bol.com erg schappelijke voorwaarden hanteert (30 dagen, gratis terugsturen, etc). Prima dat bol.com dat doet maar als wederverkoper word je meegenomen in dit proces. Dit resulteert in de praktijk tot meer retouren waar jij voor de verzending betaald hebt. Zeker bij producten onder de 20 euro kan het percentage van de omzet die je kwijt bent aan retouren gewoon verlies betekenen.

Voorraad

Als webwinkelier heb je waarschijnlijk een keurig voorraadsysteem. In veel systemen zit dit inbegrepen. Woocommerce, Magento en Lightspeed zijn hier bijvoorbeeld standaard al van voorzien. Jouw voorraadsysteem is niet gekoppeld aan jouw voorraad binnen bol.com. Grote kans dat verkopen op bol.com voor problemen zorgen binnen jouw eigen voorraad. Producten die binnen bol.com verkocht zijn worden niet automatisch geregistreerd waardoor je soms voor verrassingen komt te staan. Natuurlijk kun je voorraad handmatig bijwerken. Maar dat voelt toch een beetje als verliezen dat je met een webwinkel handmatig voorraad moet gaan bijhouden…

Data

Alle nadelen die hierboven beschreven staan verbleken bij de echte valkuil van zakelijk verkopen via bol.com: data! Bol.bom genereert ongekend veel (gratis) data met jouw verkopen. Stel je verkoopt 30 stuks per dag van een bepaald product. Dat ziet bol.com direct. Het is vervolgens een koud kunstje voor een inkoper bij bol.com om het product zelf te gaan voeren. Een belletje naar een distributeur en bol.com krijgt een juiste prijs. Veel lager dan jij (waarschijnlijk) hebt gekregen. Als wederverkoper op bol.com graaf je dus je eigen graf. Een product dat goed verkoopt zal binnen no-time ook door bol.com zelf worden verkocht. Vervolgens kan bol.com hardcoded zorgen dat jouw product verstopt zal staan en het eigen product de focus krijgt. Honderden verkopers hebben hier inmiddels ervaring mee en zijn om die reden deels of compleet gestopt met bol.com.

Zijn er dan helemaal geen voordelen aan zakelijk verkopen op bol.com? Jawel, je kunt je oude voorraad kwijt. Afgeschreven materiaal, spullen die snel over de datum gaan en producten waar je simpelweg vanaf wil kun je prima op bol.com zetten. Een lage prijs is dan prima, ze zijn toch al afgeschreven. Maar voor de meeste webwinkeliers zal het reguliere productaanbod nooit rendabel op bol.com gevoerd kunnen worden.

3 gedachten over “Zakelijk verkopen op bol.com? Pas op!

  • 07/02/2018 om 10:21
    Permalink

    Na met vrienden die ook via Bol.com producten verkopen gesproken te hebben blijkt dat het mogelijk is om de bemiddelingsbijdrage van Bol.com te verlagen. Dit is echter een helse klus en Bol.com is daarin zeer onredelijk, ze doen het wel maar je moet blijkbaar extreem veel verkopen want 100.000 euro omzet is niet genoeg. Bekijk het dan toch lekker Bol en regel jij alle shit die je klanten over de wederverkopers uitstorten.
    Op argumenten van te hoge aantallen retourzendingen en afgeknepen te worden door Bol.com wordt niet in gegaan.
    Bol.com presenteert zich richting hun wederverkopers als een goede en schappelijke partner maar in werkelijkheid spelen ze partijen tegen elkaar uit, doen ze zelf nepbestellingen en sturen deze daarna retour ( om de wederverkopers te testen ) en nemen ze de producten die je verkoopt en heel goed lopen daarna zelf in hun eigen voorraad op. Kortom jij als wederverkoper mag alle risico’s lopen, je mag al het werk voor ze uit handen nemen en als bedankje draaien ze je daarna de nek om.
    Dus Bol is zo ontzettend asociaal dat ik mijn producten er niet meer op verkoop en privé ook helemaal klaar ben met dit kutbedrijf. Als alleen Bol nog centraal staat dan houdt het gewoon op en moeten we dit bedrijf boycotten!

    Beantwoorden
  • 11/02/2018 om 07:39
    Permalink

    Ook hier zeer slechte ervaringen. Eerst verkochten we daarna niet meer. Zet te denken… Bol.com is inderdaad bezig om data te genereren om het product vervolgens zelf op te nemen. Waardeloos natuurlijk en korte termijn visie. Maar voor ons dus geen bol.com meer.

    Beantwoorden
  • 14/02/2018 om 16:26
    Permalink

    Haha. Wat dacht je dan? Bol.com verliest er niet aan. Die zorgen wel dat ze geld verdienen. Makkelijk zat, kleine webwinkels die verzenden, voorraad bijhouden, content schrijven en nog lekker afdragen ook. Je moet wel gek zijn om via bol.com te verkopen!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *