Zakelijk verkopen op bol.com? Pas op!

Als webwinkel zoek je naar nieuwe verkoopkanalen. Zo kun je omzet behalen uit de natuurlijke resultaten van Google, de gesponsorde resultaten (Adwords), affiliates, nieuwsbrieven, Facebook en native advertising om er een paar te noemen. Verkoop je een fysiek product? Dan kun je deze producten ook verkopen via bol.com. Bol.com heeft z’n platform jaren geleden al geopend voor wederverkopers. Via zakelijkverkopen.bol.com kun je jouw volledige assortiment op bol.com krijgen. Klinkt leuk zo’n extra verkoopkanaal maar na wat testwerk blijken er heel wat addertjes onder het gras te zitten. In veel gevallen blijken verkopers na een aantal maanden weer af te haken. De voordelen wegen simpelweg niet op tegen de nadelen.

Laten we eens kijken naar het zakelijk verkopen via bol.com:

Toevoegen assortiment

Een assortiment toevoegen aan bol.com is eenvoudig. Bol.com werkt met EAN codes, voer de code in en veel producten staan al direct klaar. Staan ze er nog niet in? Dan dien jij alle productinformatie toe te voegen. Slim van bol.com, iemand anders zorgt op deze manier voor hun content. En helemaal gratis. Het toevoegen gebeurt veelal handmatig en kan arbeidsintensief zijn. Zeker als een product dus nog niet bij bol.com bekend is.

Prijs

Nadat je een product hebt toegevoegd toont bol.com de prijsstelling van andere verkopers. Ben je te duur dan wordt dit gemeld. Vaak krijg je suggesties over je prijsstelling. En hier komt een ander groot nadeel tevoorschijn. Bol.com dwingt je tot lage prijzen. Een hoge prijs komt onderaan te staan of wordt helemaal niet getoond. Dit is logisch. Maar wat minder logisch is is dat bol.com wil dat jij prijzen hanteert inclusief verzendkosten. Dit terwijl bol.com het eigen assortiment (alles onder de 20 euro) zonder verzendkosten toont. Je bent dus al snel duurder dan bol.com, maar jouw prijs is inclusief verzendkosten en die van bol.com niet…

Bemiddelingsbijdrage

Natuurlijk moet bol.com betaald worden. Maar een bemiddelingsbijdrage van 20% voor een bepaald product is te gortig. Zeker met de eisen van bol.com om ook nog lage prijzen te hanteren en verzendkosten bij de prijs te betrekken. Je betaalt trouwens ook bemiddelingsbijdrage over de verzendkosten!

Retouren

Verkopers op bol.com krijgen meer retouren via bol.com klanten dan ze krijgen via de eigen (core) webwinkel. Waarom is niet 100% duidelijk, wel zien we dat bol.com erg schappelijke voorwaarden hanteert (30 dagen, gratis terugsturen, etc). Prima dat bol.com dat doet maar als wederverkoper word je meegenomen in dit proces. Dit resulteert in de praktijk tot meer retouren waar jij voor de verzending betaald hebt. Zeker bij producten onder de 20 euro kan het percentage van de omzet die je kwijt bent aan retouren gewoon verlies betekenen.

Voorraad

Als webwinkelier heb je waarschijnlijk een keurig voorraadsysteem. In veel systemen zit dit inbegrepen. Woocommerce, Magento en Lightspeed zijn hier bijvoorbeeld standaard al van voorzien. Jouw voorraadsysteem is niet gekoppeld aan jouw voorraad binnen bol.com. Grote kans dat verkopen op bol.com voor problemen zorgen binnen jouw eigen voorraad. Producten die binnen bol.com verkocht zijn worden niet automatisch geregistreerd waardoor je soms voor verrassingen komt te staan. Natuurlijk kun je voorraad handmatig bijwerken. Maar dat voelt toch een beetje als verliezen dat je met een webwinkel handmatig voorraad moet gaan bijhouden…

Data

Alle nadelen die hierboven beschreven staan verbleken bij de echte valkuil van zakelijk verkopen via bol.com: data! Bol.bom genereert ongekend veel (gratis) data met jouw verkopen. Stel je verkoopt 30 stuks per dag van een bepaald product. Dat ziet bol.com direct. Het is vervolgens een koud kunstje voor een inkoper bij bol.com om het product zelf te gaan voeren. Een belletje naar een distributeur en bol.com krijgt een juiste prijs. Veel lager dan jij (waarschijnlijk) hebt gekregen. Als wederverkoper op bol.com graaf je dus je eigen graf. Een product dat goed verkoopt zal binnen no-time ook door bol.com zelf worden verkocht. Vervolgens kan bol.com hardcoded zorgen dat jouw product verstopt zal staan en het eigen product de focus krijgt. Honderden verkopers hebben hier inmiddels ervaring mee en zijn om die reden deels of compleet gestopt met bol.com.

Zijn er dan helemaal geen voordelen aan zakelijk verkopen op bol.com? Jawel, je kunt je oude voorraad kwijt. Afgeschreven materiaal, spullen die snel over de datum gaan en producten waar je simpelweg vanaf wil kun je prima op bol.com zetten. Een lage prijs is dan prima, ze zijn toch al afgeschreven. Maar voor de meeste webwinkeliers zal het reguliere productaanbod nooit rendabel op bol.com gevoerd kunnen worden.

Meer info op onderstaande blogs;

4 gedachten over “Zakelijk verkopen op bol.com? Pas op!

  • 11/02/2018 om 07:39
    Permalink

    Ook hier zeer slechte ervaringen. Eerst verkochten we daarna niet meer. Zet te denken… Bol.com is inderdaad bezig om data te genereren om het product vervolgens zelf op te nemen. Waardeloos natuurlijk en korte termijn visie. Maar voor ons dus geen bol.com meer.

    Beantwoorden
  • 14/02/2018 om 16:26
    Permalink

    Haha. Wat dacht je dan? Bol.com verliest er niet aan. Die zorgen wel dat ze geld verdienen. Makkelijk zat, kleine webwinkels die verzenden, voorraad bijhouden, content schrijven en nog lekker afdragen ook. Je moet wel gek zijn om via bol.com te verkopen!

    Beantwoorden
  • 28/03/2018 om 08:19
    Permalink

    Tot voor 2 jaar geleden ging het eigenlijk wel goed maar sinds invoering gratis retour en helemaal nadat marktconfirme prijsbepaling systeem wat bol eenzijdig door de strot van de externe verkopers heeft geduwd is de klad er goed in gekomen
    Meer dan 6000 artikelen niet meer verkoopbaar gewoon omdat de vaste fee en de percentage fee bij elkaar zo hoog zijn dat de verkoop artikelen op bol niet meer een marktconfirme prijs kan genereren. Alleen diegene die bereid zijn om al hun marge in te leveren draaien omzet maar dus nauwelijks tot geen winst en zodra er retouren komen afhankelijk van je niche bij ons ongeveer 10 a 15 % dat was voor de invoering van gratis retour nog geen 2 %. Voor kleding is dat al snel 50% van totaal en dan slaat de balans al heel snel negatief om.
    Dat je snel verkoopt via bol dat is een feit maar wat je overhoud aan bol is sind de laatste 2 jaar sterk veranderd Ook het soort klanten die je krijgt via bol is niet voor iedereen de geschikte klant.
    Als je een klein kind niet opvoed en overal zijn zin in geeft worden het vaak verwende etters. Dat zit nu eenmaal in de genen van de mens. Zelf heb ik liever een klant die kwaliteit en service belangrijker vind dan 1 eurocent goedkoper bij een ander. En dat je retouren grotendeels op jouw kosten terug krijgt om die reden dat is helaas wel zeker. Mocht je omzet zonder winstoogmerk nodig hebben is het nog steeds een uitstekend verkoopmiddel Als je verwacht dat je bol klanten dan ook via toegevoegde marketing binnen haalt dan moet ik je teleurstellen want 1 ding moet ik toegeven, bol klanten zijn ook trouwe bol klanten die na bestelling niets met de externe verkoper, dan wel zo snel mogelijk leveren, te maken willen hebben.

    Beantwoorden
  • 19/07/2018 om 14:46
    Permalink

    Eigenlijk werkt verkopen op bol.com gewoon niet. Hooguit als je de enige aanbieder van een product bent. Zo niet, dan graag je je eigen graf.
    Wij zijn er mee gestopt. Slechte service, onkundig personeel en klanten die het onderste uit de kan halen. Een product van 5 euro retour sturen om de kwaliteit niet bevalt…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *