Offline direct mailing en online marketing slim combineren

Met direct mailing kun je een verrassend goed rendement behalen. Maar daarbij is het van groot belang dat je de mogelijkheden die direct mail biedt optimaal benut. Een van de kansen die nog vaak onbenut blijft is de koppeling tussen de mailing en online marketing. Door een slimme koppeling te maken tussen de direct mail die je offline per post verstuurd en online marketing, kun je er namelijk voor zorgen dat het responsepercentage van je mailing aanzienlijk toeneemt. Maar op welke manieren kun je een slimme koppeling maken tussen offline en online? Daar geven we je in dit blogartikel een aantal voorbeelden van.

Direct mail combineren met landingspagina’s

Een landingspagina is een pagina op je website zonder een menu. Dat is bewust gedaan, zodat je websitebezoeker niet wordt afgeleid van zijn hoofdtaak: het uitvoeren van de gewenste actie. De kracht van een landingspagina is dat je de boodschap die je in de mailing hebt overgedragen verder kunt versterken, door meer relevante informatie te verstrekken. Maar daarnaast kun je op landingspagina’s ook formulieren plaatsen waarmee mensen een offerteaanvraag kunnen indienen of een afspraak bij je kunnen inplannen. Op die manier hoeft je ontvanger niet moeilijk te doen met coupons die ze moeten invullen en via de brievenbus moeten retourneren. Kortom, landingspagina’s kunnen net even dat laatste zetje geven waarmee je je ontvangers overhaalt om van jouw aanbod gebruik te maken.

QR-codes

Je kunt de ontvangers van je direct mail een URL laten intypen waarmee ze op de landingspagina uit komen. Maar het is gemakkelijker om met QR-codes te werken. Iedere mobiele telefoon heeft immers een QR-code scanner. Door met QR-codes te werken sluit je ook gelijk het risico uit dat mensen de URL van je landingspagina verkeerd intypen en geïrriteerd afhaken, omdat ze niet op de juiste pagina uitkomen. Overigens is het bij QR-codes van belang dat de code goed leesbaar is voor mobiele telefoons. Ga je de mailing zelf verzenden, maar heb je geen goede drukfaciliteiten? Laat het drukwerk dan over aan een mailing bedrijf.

Direct mail combineren met apps

Naast een landingspagina, kun je direct mail ook uitstekend combineren met apps. Stel dat je een hypotheekadviseur bent en je wilt graag dat starters een hypotheek bij jou afsluiten, omdat je uit ervaring weet dat ze toekomstige hypotheken dan ook bij jou zullen afsluiten. In dat geval kun je in jouw direct mail verwijzen naar app die je ontvangers op hun telefoon kunnen installeren.

In de app kun je vervolgens handige rekentools inbouwen waarmee mensen eenvoudig kunnen uitrekenen hoeveel ze kunnen lenen. Ook kun je in de app wijzen op andere waardevolle informatie die bij de koop van een eerste woning relevant is. Denk bijvoorbeeld aan het afsluiten van diverse verzekeringen, of een waardevolle checklist met daarin de 10 meest voorkomende fouten die starters maken als ze hun eerste woning kopen. Kortom, met apps kun je alle kanten op, waardoor ze een uitstekende combinatie vormen met direct mail.

Tot slot: direct mail zelf doen of toch uitbesteden?

Nu we een aantal manieren hebben besproken waarop je direct mail en online marketing met elkaar kunt combineren, is het de vraag of je direct mailing het beste zelf kunt uitvoeren of dat je het werk beter kunt uitbesteden bij een direct mailing specialist. Wijzelf geven de voorkeur aan het uitbesteden van het werk. Dat komt met name omdat een specialist veel ervaring heeft in het verzorgen van een succesvolle direct mail, daardoor is de kans op een succes voor jouw mailing ook groter dan wanneer je zelf dingen gaat proberen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *