Hoe bouw ik een merk?

Wanneer je als ondernemer wilt overleven in deze zware tijden, dan dien je een sterk merk in de markt te zetten. Het is hierbij van belang dat je je op een positieve manier weet te onderscheiden van de concurrenten. Maar hoe doe je dat, bij het ondernemen een sterk merk in de mark zetten? Hier volgt een overzicht met enkele bruikbare tips.

  1. Afbakenen:
    Allereerst is het van belang om de markt goed af te bakenen, het is immers onmogelijk om met je product alle behoeften te bevredigen. Wat de één als positief ervaart, kan de ander volkomen onbelangrijk vinden. Definieer je aanbod (de behoeften die je met het merk bevredigt) dus zo scherp mogelijk om te voorkomen dat je merk met een ratjetoe aan activiteiten of producten wordt geassocieerd: ben je nu een reclamebureau, tekstenschrijver, internetmarketeer of websitebouwer?!
  2. Segmenteer en focus:
    Kies voor een specifieke doelgroep en pas je merk op hen aan. Zo zal een reclame bureau zich op een heel andere groep richten dan bijvoorbeeld een bouwbedrijf.  Zonder duidelijke focus schiet je als het ware met een kanon op een mug. Je kunt gemakkelijker een voorkeurspositie realiseren met een duidelijke focus.
  3. Kies voor duidelijke identiteit:
    Denk na over een herkenbare en onderscheidende identiteit en stem alle activiteiten hierop af. Denk aan je PR, reclame, personeel etc. Wat betreft het laatste, draag de gewenste identiteit ook duidelijk en actief uit naar het personeel.  Zij zijn immers het gezicht van je organisatie!
  4. Communiceer:
    Denk goed na over je communicatie, die bepaalt voor een groot deel hoe de markt jouw merk ziet. Richt je hierbij op de eigenschappen die in de ogen van je doelgroep van belang zijn, dit zouden best wel eens andere punten kunnen zijn dan jij aanvankelijk dacht… Dit brengt ons bij het volgende punt: marktonderzoek.
  5. Blijf markt monitoren:
    Verlies de markt niet uit het oog, houd scherp in de gaten wat er allemaal gebeurt en speel er tijdig op in. Zie je een verschuiving in de behoeften of in het gedrag van je targetmarkt, doe er dan wat mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *