Deeleconomie: huren en lenen

De Nederlander raakt steeds meer gewend aan het lenen en huren van spullen. Auto’s, boten en gereedschap worden steeds vaker geleend of gehuurd. En waar dit vroeger via bedrijven gebeurde, lijkt de particulier steeds vaker het aanspreekpunt te worden. Initiatieven als AirBnB en Snappcar zorgen voor bereikbaarheid van appartement en auto’s zonder dat er een (dure) verhuurder tussen zit. Huurder en verhuurder worden steeds vaker zonder tussenpersoon aan elkaar gekoppeld. De deeleconomie draait op volle toeren.

Je kunt het zo gek niet bedenken of het is te lenen of te huren en vaak dichterbij dan je denkt. Wat dacht van van een springkussen huren of het lenen van een biertap? Uiteraard zorgen huren en lenen voor een besparing. Het huren van een springkussen weeg qua kosten niet op tegen de aankoop van zo’n gevaarte. Maar de voordelen zijn┬á niet alleen financieel. Ook het milieu wordt enorm ontzien doordat producten intensiever worden gebruikt en er dus minder nieuw aangeschaft worden. Vooral met auto’s en gereedschap scheelt dit enorm in de productie. Een auto zou bijvoorbeeld maar voor 4 procent gebruikt worden, in 96 procent van de tijd staat ie stil…

De azijnpissers zien uiteraard ook nadelen in de deeleconomie. Zo kunnen alleen mensen meedelen die iets bezitten. Logisch uiteraard, je kunt niet iets uitlenen wat je niet hebt. Maargoed de Volkskrant ziet de huizenprijzen zelfs al stijgen en mensen met een kleine portemonnee uit de stad verdwenen. Alleen door de huureconomie…

Zo’n vaart zal het niet lopen. En als mensen al uit de stad verdwijnen zal de huureconomie hier geen debet aan hebben. Zaken worden effici├źnter gebruikt. Zodra de eigenaar zelf geen gebruikt van van zijn bezit, kan ie het op de allerlei marktplaatsen ‘monetizen’. Passief geld verdienen is makkelijke manier om een extra zakcentje bij te verdienen. En dit ziet de fiscus ook…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *