Slim overkomen met moeilijke woorden, dom en duur

Slim overkomen met moeilijke woorden, we doen het maar wat graag. Maar is het wel zo slim? Eigenlijk nooit. Laatst zat ik bij de presentatie van een machinefabrikant. Hij had er een zaal voor afgehuurd. Terwijl ik zijn verhaal aanhoorde, werd ik afgeleid door mijn buurman. Knikkebollend zat die naast me. Ik keek opzij en zo raakten we aan de praat. Of ik het ook zo’n ingewikkeld verhaal vond? Vol moeilijke taal. Zou die man zo slimmer over willen komen? Niet te volgen!

Moeilijke woorden of duidelijke taal?

Wie slim wil overkomen met moeilijke woorden, slaat de plank volkomen mis. Bij Business Insider verscheen hierover een boeiend artikel. In dat artikel bespreken ze een Amerikaans onderzoek. Daarin tonen onderzoekers aan dat je eerder dom dan slim overkomt als je moeilijke woorden gebruikt. Sterker nog: hoe meer moeilijke woorden je gebruikt, hoe dommer je overkomt. Slim overkomen doe je wel met eenvoudige, duidelijke taal. Bovendien komt dan ook je boodschap helder over.

Het onderzoek

Het onderzoek bestond uit verschillende experimenten. In een van die experimenten kregen proefpersonen 3 teksten te lezen met dezelfde inhoud. Alleen de moeilijkheidsgraad was verschillend: makkelijk, gemiddeld en moeilijk. Alle proefpersonen vonden de schrijver van de makkelijke tekst slimmer dan die van de moeilijke tekst.

In een ander experiment namen de onderzoekers een tekst met veel lange, moeilijke woorden. Ze maakten een tweede versie van die tekst door alle lange woorden te vervangen door kortere synoniemen. Beide teksten werden aan de proefpersonen voorgelegd met de vraag om een punt te geven voor de intelligentie van de schrijver. In alle gevallen vonden de proefpersonen de schrijver van de tekst met de kortere synoniemen slimmer. Bovendien begrepen ze die tekst beter.

Doe slim zaken, gebruik eenvoudige taal

Als je iets eenvoudig onder woorden kunt brengen, doe dat dan altijd. Daarmee maak je meer indruk. Dat geldt ook als je zaken wilt doen. Een verkoopverhaal vol moeilijke woorden klinkt niet beter. Integendeel, iets wat mensen niet snappen, kopen ze ook niet. Ze vinden je alleen maar dom, het kost je geld. Wil je iets verkopen, hou het zo eenvoudig mogelijk!

Meer weten over duidelijke taal en eenvoudig Nederlands? Neem contact op met Taalfirma.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *