Voorkom arbeidsconflicten

De ideale situatie van een werkgever is dat iedere werknemer het goed heeft en met plezier naar het werk gaat. Het laatste waar je op zit te wachten is een conflict met een van je medewerkers. Dit heeft namelijk grote invloed op de werksfeer binnen het gehele bedrijf. Toch kan het voorkomen dat je met een medewerker niet op een lijn zit. Het liefste heb je dat dit zo snel mogelijk opgelost wordt, maar hoe doe je dat?

Waarom is jouw medewerker boos?

Een onenigheid op het werk kan vele oorzaken hebben. Het kan zelfs dat jij als werkgever hier niet eens weet van hebt. Misschien voelt iemand zich benadeelt in het functioneringsgesprek of ervaart hij/zij de grapjes die je maakt als ontzettend irritant of zelfs als pesten. Daarom is het belangrijk om eerst de daadwerkelijke reden te achterhalen waarom een medewerker boos op je is.

Ga het gesprek aan en luister

De enige manier om hierachter te komen is door het gesprek met je medewerker aan te gaan. Ga niet op de werkvloer bij andere medewerkers vissen naar antwoorden, want dat is niet professioneel en ook nog eens ontzettend respectloos tegenover de betreffende medewerker. Nodig hem/haar uit voor een gesprek bij jou op kantoor en geef duidelijk de reden van dit gesprek aan. Zo kan de medewerker zijn verhaal goed voorbereiden en duidelijk uitleggen wat er aan de hand is. Laat zien dat je daadwerkelijk luistert en dat je het probleem serieus neemt. Dat is voor iemand met een probleem ontzettend belangrijk.

Voorkom escalatie met arbeidsmediation

In de meeste gevallen zal je zien dat het om zaken gaat die snel opgelost kunnen worden. Maar in andere gevallen kan het zijn dat jij het niet eens bent met wat jouw medewerker zegt. Denk aan de beoordeling van een functioneringsgesprek. Je kunt dit ook niet zomaar oplossen door het geven van een betere beoordeling, zeker niet wanneer jij deze beoordeling bewust hebt gegeven. Ga hier niet direct op in, maar stel een vervolggesprek voor. Dit geeft jou tijd om een oplossing te zoeken, voordat je zomaar iets zegt waar je later spijt van krijgt.

Probeer deze onenigheid eerst samen met je medewerker op te lossen. Vraag desnoods iemand van personeelszaken om te bemiddelen. Lukt het op deze manier niet om tot een oplossing van jullie conflict te komen, probeer dan escalatie te voorkomen. Arbeidsmediation kan dan een goede vervolgstap zijn.

Wat is arbeidsmediation?

Arbeidsmediation is een manier om conflicten op te lossen met tussenkomst van een mediator. De mediator probeert door het stellen van vragen onuitgesproken of zelf onbewuste factoren aan het licht te krijgen. In enkele sessies gaan jij en je werknemer op zoek naar oplossingen waarbij de mediator ondersteunt waar nodig. Het voordeel van de tussenkomst van een mediator is dat deze derde persoon neutraal en onpartijdig is. Hierdoor wordt er met een neutrale bril naar het probleem gekeken. Dit geeft jullie de kans op het conflict om te keren in een win-win situatie en de sfeer op het werk weer te verhogen.

Het belangrijkste is dat zowel jij als jouw medewerker weer met plezier naar het werk gaan. Door arbeidsmediation voorkom je grotere problemen die in het ergste geval kunnen leiden tot ontslag en juridisch getouwtrek. Pak problemen daarom op tijd aan en zorg voor een goede sfeer bij jou op het werk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *