Zakelijk verkopen op bol.com? Pas op!

Als webwinkel zoek je naar nieuwe verkoopkanalen. Zo kun je omzet behalen uit de natuurlijke resultaten van Google, de gesponsorde resultaten (Adwords), affiliates, nieuwsbrieven, Facebook en native advertising om er een paar te noemen. Verkoop je een fysiek product? Dan kun je deze producten ook verkopen via bol.com. Bol.com heeft z’n platform jaren geleden al geopend voor wederverkopers. Via zakelijkverkopen.bol.com kun je jouw volledige assortiment op bol.com krijgen. Klinkt leuk zo’n extra verkoopkanaal maar na wat testwerk blijken er heel wat addertjes onder het gras te zitten. In veel gevallen blijken verkopers na een aantal maanden weer af te haken. De voordelen wegen simpelweg niet op tegen de nadelen.

Laten we eens kijken naar het zakelijk verkopen via bol.com:

Toevoegen assortiment

Een assortiment toevoegen aan bol.com is eenvoudig. Bol.com werkt met EAN codes, voer de code in en veel producten staan al direct klaar. Staan ze er nog niet in? Dan dien jij alle productinformatie toe te voegen. Slim van bol.com, iemand anders zorgt op deze manier voor hun content. En helemaal gratis. Het toevoegen gebeurt veelal handmatig en kan arbeidsintensief zijn. Zeker als een product dus nog niet bij bol.com bekend is.

Prijs

Nadat je een product hebt toegevoegd toont bol.com de prijsstelling van andere verkopers. Ben je te duur dan wordt dit gemeld. Vaak krijg je suggesties over je prijsstelling. En hier komt een ander groot nadeel tevoorschijn. Bol.com dwingt je tot lage prijzen. Een hoge prijs komt onderaan te staan of wordt helemaal niet getoond. Dit is logisch. Maar wat minder logisch is is dat bol.com wil dat jij prijzen hanteert inclusief verzendkosten. Dit terwijl bol.com het eigen assortiment (alles onder de 20 euro) zonder verzendkosten toont. Je bent dus al snel duurder dan bol.com, maar jouw prijs is inclusief verzendkosten en die van bol.com niet…

Bemiddelingsbijdrage

Natuurlijk moet bol.com betaald worden. Maar een bemiddelingsbijdrage van 20% voor een bepaald product is te gortig. Zeker met de eisen van bol.com om ook nog lage prijzen te hanteren en verzendkosten bij de prijs te betrekken. Je betaalt trouwens ook bemiddelingsbijdrage over de verzendkosten!

Retouren

Verkopers op bol.com krijgen meer retouren via bol.com klanten dan ze krijgen via de eigen (core) webwinkel. Waarom is niet 100% duidelijk, wel zien we dat bol.com erg schappelijke voorwaarden hanteert (30 dagen, gratis terugsturen, etc). Prima dat bol.com dat doet maar als wederverkoper word je meegenomen in dit proces. Dit resulteert in de praktijk tot meer retouren waar jij voor de verzending betaald hebt. Zeker bij producten onder de 20 euro kan het percentage van de omzet die je kwijt bent aan retouren gewoon verlies betekenen.

Voorraad

Als webwinkelier heb je waarschijnlijk een keurig voorraadsysteem. In veel systemen zit dit inbegrepen. Woocommerce, Magento en Lightspeed zijn hier bijvoorbeeld standaard al van voorzien. Jouw voorraadsysteem is niet gekoppeld aan jouw voorraad binnen bol.com. Grote kans dat verkopen op bol.com voor problemen zorgen binnen jouw eigen voorraad. Producten die binnen bol.com verkocht zijn worden niet automatisch geregistreerd waardoor je soms voor verrassingen komt te staan. Natuurlijk kun je voorraad handmatig bijwerken. Maar dat voelt toch een beetje als verliezen dat je met een webwinkel handmatig voorraad moet gaan bijhouden…

Data

Alle nadelen die hierboven beschreven staan verbleken bij de echte valkuil van zakelijk verkopen via bol.com: data! Bol.bom genereert ongekend veel (gratis) data met jouw verkopen. Stel je verkoopt 30 stuks per dag van een bepaald product. Dat ziet bol.com direct. Het is vervolgens een koud kunstje voor een inkoper bij bol.com om het product zelf te gaan voeren. Een belletje naar een distributeur en bol.com krijgt een juiste prijs. Veel lager dan jij (waarschijnlijk) hebt gekregen. Als wederverkoper op bol.com graaf je dus je eigen graf. Een product dat goed verkoopt zal binnen no-time ook door bol.com zelf worden verkocht. Vervolgens kan bol.com hardcoded zorgen dat jouw product verstopt zal staan en het eigen product de focus krijgt. Honderden verkopers hebben hier inmiddels ervaring mee en zijn om die reden deels of compleet gestopt met bol.com.

Zijn er dan helemaal geen voordelen aan zakelijk verkopen op bol.com? Jawel, je kunt je oude voorraad kwijt. Afgeschreven materiaal, spullen die snel over de datum gaan en producten waar je simpelweg vanaf wil kun je prima op bol.com zetten. Een lage prijs is dan prima, ze zijn toch al afgeschreven. Maar voor de meeste webwinkeliers zal het reguliere productaanbod nooit rendabel op bol.com gevoerd kunnen worden.

Meer info op onderstaande blogs;

21 gedachten over “Zakelijk verkopen op bol.com? Pas op!

  • 11/02/2018 om 07:39
    Permalink

    Ook hier zeer slechte ervaringen. Eerst verkochten we daarna niet meer. Zet te denken… Bol.com is inderdaad bezig om data te genereren om het product vervolgens zelf op te nemen. Waardeloos natuurlijk en korte termijn visie. Maar voor ons dus geen bol.com meer.

    Beantwoorden
  • 14/02/2018 om 16:26
    Permalink

    Haha. Wat dacht je dan? Bol.com verliest er niet aan. Die zorgen wel dat ze geld verdienen. Makkelijk zat, kleine webwinkels die verzenden, voorraad bijhouden, content schrijven en nog lekker afdragen ook. Je moet wel gek zijn om via bol.com te verkopen!

    Beantwoorden
  • 28/03/2018 om 08:19
    Permalink

    Tot voor 2 jaar geleden ging het eigenlijk wel goed maar sinds invoering gratis retour en helemaal nadat marktconfirme prijsbepaling systeem wat bol eenzijdig door de strot van de externe verkopers heeft geduwd is de klad er goed in gekomen
    Meer dan 6000 artikelen niet meer verkoopbaar gewoon omdat de vaste fee en de percentage fee bij elkaar zo hoog zijn dat de verkoop artikelen op bol niet meer een marktconfirme prijs kan genereren. Alleen diegene die bereid zijn om al hun marge in te leveren draaien omzet maar dus nauwelijks tot geen winst en zodra er retouren komen afhankelijk van je niche bij ons ongeveer 10 a 15 % dat was voor de invoering van gratis retour nog geen 2 %. Voor kleding is dat al snel 50% van totaal en dan slaat de balans al heel snel negatief om.
    Dat je snel verkoopt via bol dat is een feit maar wat je overhoud aan bol is sind de laatste 2 jaar sterk veranderd Ook het soort klanten die je krijgt via bol is niet voor iedereen de geschikte klant.
    Als je een klein kind niet opvoed en overal zijn zin in geeft worden het vaak verwende etters. Dat zit nu eenmaal in de genen van de mens. Zelf heb ik liever een klant die kwaliteit en service belangrijker vind dan 1 eurocent goedkoper bij een ander. En dat je retouren grotendeels op jouw kosten terug krijgt om die reden dat is helaas wel zeker. Mocht je omzet zonder winstoogmerk nodig hebben is het nog steeds een uitstekend verkoopmiddel Als je verwacht dat je bol klanten dan ook via toegevoegde marketing binnen haalt dan moet ik je teleurstellen want 1 ding moet ik toegeven, bol klanten zijn ook trouwe bol klanten die na bestelling niets met de externe verkoper, dan wel zo snel mogelijk leveren, te maken willen hebben.

    Beantwoorden
  • 19/07/2018 om 14:46
    Permalink

    Eigenlijk werkt verkopen op bol.com gewoon niet. Hooguit als je de enige aanbieder van een product bent. Zo niet, dan graag je je eigen graf.
    Wij zijn er mee gestopt. Slechte service, onkundig personeel en klanten die het onderste uit de kan halen. Een product van 5 euro retour sturen om de kwaliteit niet bevalt…

    Beantwoorden
  • 16/10/2018 om 22:04
    Permalink

    Klopt helemaal, Wel kun je bol.com gebruiken vaar naamsbekendheid en vervolgens op je eigen knaalveekopen of investeer je gwn in adwerts werkt gegarandeerd met de juiste marketings strategie.

    Beantwoorden
  • 13/01/2019 om 16:21
    Permalink

    Bol is hopeloos en keihard.

    Bol kan natuurlijk bij iedereen in de keuken kijken mbt cijfers en de best sellers eruit pikken om die vervolgens zelf te gaan verkopen, en dat gebeurd dus ook. Strikt genomen is Bol een 1 op 1 copy van Amazon en die is er ook niet slechter op geworden.

    Je wordt aan alle kanten onder druk gezet, om in de buy box of koopblok te komen moet vooral je prijs en levertijd goed zijn, lees de goedkoopste en snelste levering hebben, heb je die dan delf je het onderspit tegen verkopers die hun voorraad bij Bol hebben liggen (fulfilment), want die gaan voor, verkoopt Bol toevallig ook het product dan gaat Bol zelf altijd voor zelfs als Bol duurder is.

    Dan nog we nog dynamic pricing of re-pricer (algoritme software) die je dmv een derde partij kan koppelen aan je Bol account zodat je altijd onder de prijs van de concurrent kan gaan zitten, volledig automatisch … resultaat dat grothandel jongens -die altijd betere prijzen hebben- alle best sellers uploaden bij Bol, kost weinig moeite en iedereen eruit drukken.

    Dan zijn je retouren 3 a 4 x zo hoog als in je eigen web shop want Bol hanteert een soepel retour beleid -met jou spullen- en als er een geschil is tussen klant en zakelijke verkoper staat Bol op als scheidsrechter want jou bedrijfsvoering/strategie mag natuurlijk niet tegen te belangen in gaan van Bol, strategie van Bol is: bestel maar raak en stuur maar zoveel terug als je wil, Bol komt onder de streep dan toch wel uit op termijn ….. als de zakelijke verkoper het niet eens is met Bol dan is het slikken of stikken, account wordt zonder pardon gesloten.

    De klantenservice is een regelrecht drama en die treed op tussen klant en zakelijke verkoper, de partner service is goed zolang men hun zin krijgen.

    Bol overtreed ook best wel wat juridische zaken en regels maar dat schijnt blijkbaar te kunnen.

    Ik verbaas me altijd dat je met zulke gigantische mooie cijfers -vanuit commercieel oogpunt- dan toch een naar bedrijf neerzet terwijl de middelen er zijn om er iets moois van te maken.

    Voor mij geen Bol meer

    Beantwoorden
  • 04/02/2019 om 19:53
    Permalink

    Wij zouden heel graag een forum hebben voor externe verkopers. Een plek om informatie uit te wisselen. Dan is er misschien ene kleine kans dat BOL de externe verkopers met wat meer empathie en respect gaat behandelen.

    Beantwoorden
  • 17/02/2019 om 05:18
    Permalink

    Wij verkopen ook via Bol.com en snel en inderdaad een heel hoog retour percentage. En de klanten van Bol.com retourneren niet heel netjes!!

    Een artikel niet compleet of zo belabberd retourneren dat het stuk terug komt is vaak aan de orde, wij schrikken zelfs als het wel goed gaat…
    De meeste klanten van Bol.com hebben die mentaliteit dat alles gratis is, verzenden en retourneren.
    Oftewel hiermee maakt Bol.com, maar ook CoolBlue, Wehkamp en al die andere grote jongens de markt kapot.
    PostNL, DHL, DPD of welk bedrijf je ook gebruikt zegt ook niet tegen jou dat je hun dienst gratis mag gebruiken!

    Ook via een importeur, waar ik persoonlijk heb geklaagd over Bol.com was geheel niet blij met Bol.com
    Het zelfde artikel had Bol.com zelf ook in de verkoop maar zo extreem laag dat wij er niets mee konden.
    Bol.com deed inkoop + 1 euro en btw, wat betekende dat in plaats van bijna 30 euro advies de prijs net geen 20 was.
    Helaas kon de importeur niets doen want ja, iedereen mag zijn eigen prijzen bedenken…

    Daar naast blokkeert Bol.com inderdaad vaak een artikel als deze volgens hun niet markt conform is en dwingt je dan tot extreem lage prijzen, zo laag dat je vaak tot of onder de inkoop moet gaan zitten.

    Of alles echt mag volgens de wet?
    Geen idee maar wellicht dat de politiek hier iets meer aan had of nog kan doen.

    Het is natuurlijk niet alleen Bol.com die de markt kapot maakt.
    Denk ook aan de Action waarvan enige importeurs ook niet vrolijk van worden wanneer hun artikelen extreem laag in de schappen worden gevonden.

    Daar naast heb je ook een self destruction beleid bij sommige A merken die dan beweren dat ze alleen met pro bedrijven willen werken zoals Bol.com omdat er anders teveel wordt gestunt met de prijzen…

    En als laatste de consument, het grootste gedeelte hiervan heeft niet het vermogen (gehad of meer) om te denken aan kosten en milieu.
    Nee, lekker gratis verzenden en retourneren, want dat kan!

    Je moet inderdaad goed nadenken over verkopen bij Bol.com of liever gezegd : Je moet goed nadenken om Bol.com op jouw kosten nog groter te maken.

    Beantwoorden
  • 05/03/2019 om 11:20
    Permalink

    Ook wij zijn vandaag gestopt met verkopen op Bol.com. Wij verkochten maandelijks ongeveer voor 15.000,- maar dat leverde uiteindelijk geen winst op maar verlies. Ook annuleert Bol.com automatisch de orders die te laat worden geleverd. Maar ondertussen hebben wij al een pakketje van 500,- opgestuurd. Klant krijgt geld terug maar ontvangt ook het product en wij zijn nergens van op de hoogte.

    Zoals hier ook wordt vermeld klanten hebben te veel rechten, zoals terugsturen binnen 30 dagen maar ook terug sturen met gebruikssporen. Ik heb een keer een autoradio van 500,- moeten terugbetalen die ik niet meer kon doorverkopen, als ik het niet terugbetaal dan doet Bol.com dat toch.

    Ik raad het sowieso niemand aan tenzij je geen eigen webwinkel hebt en hele goedkope producten verkoopt.

    Beantwoorden
  • 08/03/2019 om 19:29
    Permalink

    Wij zijn ook alweer gestopt met bol. Wat een zooitje.
    Gebruikte spullen retour krijgen met een kulverhaal dat ze niet zouden werken. Veel vragen, weinig marge en idiote retourvoorwaarden.

    Beantwoorden
  • 27/03/2019 om 21:53
    Permalink

    Sinds een tijdje verkoop ik als particulier ook op Bol.com. Het grootste nadeel is dat verwacht wordt dat je het product na een bestelling eergisteren opstuurt (bij wijze van spreken) maar je centjes krijg je pas als Bol.com betaald wordt. En als je de koper gekozen heeft voor “Achteraf betalen” duurt het dus erg lang. Wat ik echt compleet krankzinnig vind is dat Bol.com je als verkoper vaak dwingt om een verkoopprijs te vragen waarbij je GELD MOET TOELEGGEN om het product te verkopen. Weggooien is goedkoper!!! Echt bizar.

    Beantwoorden
    • 04/04/2019 om 18:02
      Permalink

      Ik heb een vraag ik verkoop ook maar ik moet nu zelf betalen voor de spullen die ik heb verzonden?In plaats dat ik 40 euro vang moet ik nu zelf uit eigen zak gaan betalen?kijk het zijn maar dvd’s en boeken maar toch… ik moet wel zelf verpakking materiaal en alles aanschaffen.

      Beantwoorden
  • 03/05/2019 om 23:26
    Permalink

    Note: Wat de meeste verkopers via bol.com niet weten is dat je over de bruto verkoopprijs ook de btw moet afdragen. In de rekenmodule van bol.com lijkt dat je na afdracht van bemiddelingskosten en inkoop enigzins wat overhoud maar er wordt niks gezegd over de te betalen btw. Alles is inclusief btw zodat beginnende verkopers er extreem lage prijzen hanteren. De verkopers komen en gaan want ze komen hierdoor achteraf in de problemen en maken achteraf verlies. Bol.com wil hier niks over horen en vindt de situatie prima zo waarschijnlijk. Jammer hoeft toch niet zo te gaan als je je partners eerst eerlijk en goed informeert.

    Beantwoorden
  • 07/05/2019 om 19:26
    Permalink

    Wij zijn geschrokken van wat ons overkomen is.
    Bol heeft zijn performanceteam niet in de hand. De zogenaamde productspecialisten kennen de door BOL opgestelde regels niet. De productspecialist presteert het om artikelen te kopiëren om deze vervolgens als BOl artikel te verkopen onder een eigen ean nummer. Men geeft aan dat het toeval is. Gek dat dat toeval over een aantal honderd artikelen gaat. Dat niemand ! dit verkoopt, want de artikelen zijn door ons samengesteld. Toevallig zijn het goed verkopende artikelen. Weinig retouren en unieke content. Dit verzin je niet.
    Het wordt tijd voor betere verkopers bescherming.

    Beantwoorden
  • 08/05/2019 om 09:28
    Permalink

    Ik verkoop al best lang op bol en maak ook best wel wat winst.
    Echter is bol nu zo arrogant geworden dat ze denken dat ze je mogen maken en breken.
    Als je volgens bol’s kromme regels niet voldoet aan levertijden, aantal retouren of annuleringen etc
    kunnen ze je zonder meer uit de lucht halen met als gevolg dat van de ene op de andere dag je omzet halveert. De metingen die ze daarbij doen zijn ook aantoonbaar onjuist, wat het nog frustrerender maakt.
    Ze kunnen dit ook zo lang rekken als ze maar willen.
    Ik vind dat het ACM hier wat mee moet, maar die krijg je ook niet zomaar van de stoel af.

    Beantwoorden
  • 10/05/2019 om 20:28
    Permalink

    Ik verkoop al wat jaren op bol.com en heb ook al jaren geleden geconstateerd dat bol.com een tot op het bot onethisch bedrijf is. Voorbeeld na voorbeeld meegemaakt. Het is bovenaf zo bedacht.

    De ACM, daar geloof ik niet in, want die beschermen alleen nog de consument.

    Het is wel tijd voor een alternatief platform.

    Beantwoorden
  • 11/05/2019 om 12:54
    Permalink

    Ik verkoop meer dan 5 jaar op bol.com, en heeft tientallen voorbeelden meegemaakt van onethisch gedrag van de kant van bol.com. Vooral alles rond LVB (Logistiek via Bol) is een zooitje. Ze maken de ene fout na de andere en nemen nergens verantwoordelijkheid voor.

    De ACM houdt zich helaas niet bezig met beschermen van verkopers. Dus wat dat betreft zitten wij tussen wal en schip.

    Wat een oplossing zou zijn, is een tweede serieuze aanbieder van een verkoopplatform.

    Beantwoorden
  • 01/06/2019 om 06:35
    Permalink

    Hier ook slechte ervaringen. Klanten kunnen anoniem beoordelen en de grootste onzin ophangen. Bol.com doet hier niets aan. Wij zijn gestopt.
    Ik denk dat als webwinkeliers goed gaan rekenen ze moeten concluderen dat bol.com niets oplevert. De marges zijn extreem laag, retourpercentage hoog en er is relatief veel administratief werk. Bovendien concurreer je direct met jezelf. Sommige klanten die op bol.com bestellen hadden anders direct bij je besteld.
    Wij zijn gestopt met bol.com en merken eigenlijk geen gemiste omzet.

    Beantwoorden
    • 05/06/2019 om 16:27
      Permalink

      Het is nog erger.

      Toen LVB werd ingevoerd, hoopte ik van dergelijke onzin-beoordelingen af te zijn door mijn producten te gaan verkopen via LVB.

      LVB zou beter en sneller uitleveren, met minder fouten, en als de klant een onterechte beoordeling zou afgeven, zou die verwijderd worden.

      Ik heb daarover ook telefonisch contact gehad met de verkoopdesk.

      “Nee, het kan natuurlijk niet zo zijn dat als wij een product uitleveren en de klant komt met een ongepaste beoordeling, dat we dat laten staan. Dan zou u een lager cijfer krijgen door onze leveringen. Dat KAN natuurlijk niet.”

      Dat was 2015.

      Vier jaar later, en ze hebben een paar maanden geleden dat beleid losgelaten.

      Als LVB nu een product kapot maakt of als de vervoerder die door LVB is ingehuurd, de verpakking laat scheuren, dingen die steeds vaker voorkomen, en de klant geeft een negatieve beoordeling, dan is het ineens:

      “Nee, helaas, daar mogen wij niets tegen doen. We hebben de instructie gekregen dat alle opmerkingen van klanten moeten blijven staan. Ook als het onze leveringen betreft”.

      Ik ben niet gestopt met bol.com, maar wel zo goed als gestopt met LVB.

      Het is een zooitje, en bovenstaand verhaal is maar één voorbeeld van vele waar bol.com zich een onbetrouwbaar bedrijf heeft getoond.

      “Nee meneer,

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *