Goede content creëren? 4 tips

Contentmarketing is bij veel bedrijven een belangrijke pijler binnen de marketing. Marketeers kopen daarvoor graag dure marketingautomationsoftware en richten digitale dashboards in om real-time conversie te meten. Het creëren van content is echter vaak nog een ondergeschoven kindje. Schrijven kan iedereen, tenslotte.

Dus krijgen productmanagers en IT-specialisten binnen het bedrijf de opdracht om, naast hun reguliere werkzaamheden, ook even een blog of nieuwsbrief aan te leveren. Dan blijkt al snel: schrijven is een vak dat niet iedereen verstaat. Zonder goede content loopt de contentmarketing al snel spaak. Hoe krijg je tijdens het creatieproces goede artikelen die wél werken voor je marketing? Online contentplatform Contentoo geeft vier tips:

1: Zorg dat iedereen het snapt

Iemand die veel weet van een onderwerp, wil dat graag laten merken. Dat levert onbewust lange volzinnen op, volgepakt met jargon en teksten zo stampvol details dat er geen doorkomen aan is. Beter is om het simpel te houden. Korte zinnen met concrete informatie, waarbij de werkwoorden ‘worden’ en ‘zullen’ zoveel mogelijk vermeden worden. Laat de tekst lezen aan iemand die minder van het onderwerp weet om te zien of een leek er ook iets van opsteekt.

2: Verras in tekst en vorm

Mensen krijgen een overdaad aan content over zich uitgestort, dus verras je doelgroep op creatieve wijze. Dat kan met prikkelende en inspirerende teksten. Maak eens een uitgebreide how-to of een mooi magazine. Maar denkt niet alleen in tekst. Video’s, illustraties en infographics zijn uitermate geschikt om de aandacht te grijpen.

3: Kijk voorbij de doelgroep

Voor wie schrijf je de teksten? In de eerste instantie denk je natuurlijk aan de directe klanten, mensen die jouw product of dienst waarschijnlijk willen kopen. Maar beperk je daarin niet teveel. Je kunt in je marketing ook proberen om influencers bereiken die een veel grotere groep mensen aanspreekt. Op die manier komt jouw boodschap terecht bij mensen waarvan je niet eens wist dat het potentiële klanten zijn.

4: Los het op

Het aanprijzen van je product kun je het beste bewaren voor reclamefolders. In contentmarketing focus je beter op het onderliggende probleem dat jouw product of dienst oplost. Mensen die dat probleem herkennen en daarvoor een oplossing zoeken, zullen jou als betrouwbare autoriteit zien. Uiteindelijk is dat de informatie die tot conversie zal leiden. Iets wat je gedetailleerd terug kunt zien in het prachtige digitale dashboard dat je speciaal daarvoor hebt aangesteld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *